Lelaki Tampan

Lelaki Tampan

 
Lelaki tampan itu relatif, tergantung dari siapa yang memandangnya. Namun, secara umum, lelaki tampan dikatakan sebagai lelaki yang sering merawat wajahnya sampai wajahnya menjadi bersih, putih dan indah. Itu secara umum, ada juga yang mengatakan, lelaki tampan adalah lelaki yang gaul, memakai celana jeans, memakai jaket, dan tak lupa kacamata hitamnya. Ada juga yang mengatakan, lelaki tampan itu, adalah lelaki yang maco, bertindik, bersemir, dan tak lupa ketinggalan rokoknya. hehehe. Semua memang tergantung dari yang memandangnya. Ada lagi yang mengatakan, lelaki tampan itu adalah lelaki yang kemana-mana memakai sarung dan kopyah. hehehe. Pokoknya semua diaas adalah pandangan dari masing-masing orang.

Tetapi, ada arti yang pas dan cocok untuk memaknai, apa sih arti lelaki tampan itu?. Lelaki tampan adalah lelaki yang mempunyai keistimewaan. Dan pastinya, setiap lelaki pasti mempunyai keistimewaan, semakin dikembangkan dan diperkuat keistimewaan itu, maka akan semakin tampan lah lelaki itu? ... Sehinnga, Yang Pantas Disebut Lelaki Tampan adalah:

1. Tanggung Jawab

Lelaki yang macho dan tampan adalah lelaki yang mempunyai tanggung-jawab tingkat tinggi. Lelaki harus berani menanggung apa saja resiko yang ada didepan dan harus mampu menjawab apa solusi untuk menyelesaikan sebuah resiko tersebut. Itulaah arti tanggung jawab sebenarnya.

Lelaki yang lari dari tanggung jawab adalah lelaki yang licik dan picik, dan juga disebut sebagai lelaki yang pengecut dan pecundang. Sekeren apapun penampilan lelaki, jika tak mempunyai rasa tanggung jawab, sudah pasti, dia bukan lelaki yang tampan. Melainkan lelaki pecundang. hehe, maaf ya, agak semangat nih ... :)

2. Berjiwa besar

Lelaki yang tampan adalah lelaki yang besar jiwanya. Percuma saja, otot besar, badan besar, namun tak berjiwa besar. Berjiwa besar dapat direalisasikan dengan selalu membantu orang lain dan menolong orang lain dengan ikhlas tanpa imbalan, memiliki rasa maaf yang tinggi, serta memiliki empati dan simpati yang bagus. Itulah lelaki tampan.

3. Berani

Lelaki yang tampan bukan terlihat dari penampilan, melainkan dari keberaniannya. Lelaki yang tampan adalah lelaki yang berani dalam melaksanakan kebaikan, berani memaafkan kesalahan orang lain, berani mengakui kesalahannya. Itulah lelaki yang tampan.

4. Pandai

Lelaki yang tampan juga terlihat dari kepandaiannya, lelaki yang pandai, jalan hidupnya akan teratur, sehingga apabila ada wanita yang berhasil bersama lelaki yang pandai, cenderung hidupnya akan teratur. Namun, pandai disini bukanlah pandai merayu, melainkan pandai dalam mengatasi masalah, baik dalam masalah internal maupun masalah eksternal. Lelaki seperti ini juga pandai dalam mengatur rumah tangganya menjadi sakinah, mawaddah,warrohmah. :)

5. Tegas

Lelaki yang tampan juga terlihat jelas dari ketegasannya, tegas dalam mengambil suatu keputusan dan tegas dalam bertindak membela keadilan. Wah, sangat tampan sekali nih. :)

6. Sabar

Lelaki yang tampan adalah lelaki yang sabar, lelaki yang sabar selalu mendahulukan kasih sayangnya daripada amarahnya. Mudah memberi maaf, dan murah senyumnya, sehingga nampaklah rona-rona cahaya diwajahnya. Berbeda dengan lelaki yang tidak sabar, ia akan terlihat jelek, karena wajahnya selalu sering marah. Marah itu dapat memperburuk wajah dan jiwa. Oleh sebab itu, ayo jadi lelaki yang sabar. :)

Itulah sedikit contoh yang dapat penulis berikan, dan masih banyak contoh yang lainnya. Dan kesimpulan dari keseluruhan, yang pantas disebut lelaki tampan adalah ...


"Lelaki yang mempunyai inner handsome, yaitu jiwa yang baik, akhlak yang baik dan kasih sayang dan cintanya selalu nampak pada perilakunya"
 
 
 http://dycko-novanda.blogspot.com/2012/02/yang-pantas-disebut-lelaki-tampan.html

0 komentar:

Posting Komentar